Wpływ cynku na płodność

Wpływ cynku na płodność

Cynk jest jednym z najistotniejszych składników wpływających na kobiecą i męską płodność ponieważ ma bezpośredni wpływ na gospodarkę hormonalną. Ten składnik znajduje się w podstawowych, łatwo dostępnych i tanich produktach spożywczych, mimo to nowoczesna dieta może być w niego niedoborowa.

 

Jak cynk wpływa na płodność?

 

Cynk dla kobiet

Cynk bierze udział w syntezie hormonów płciowych oraz reguluje gospodarkę hormonalną.  Wpływa na regulację cyklu mentruacyjnego oraz warunkuje prawidłowy przebieg owulacji. Razem z witaminą B6 oraz witaminą C wpływa korzystnie na poziom progesteronu, który wpływa na wystąpienie owulacji, a później na prawidłowe zagnieżdżenie zarodka i utrzymanie ciąży. Co ważne cynk warunkuje prawidłowe funkcjonowanie tarczycy oraz układu immunologicznego. Zbyt niska podaż cynku może zaburzać rozwój płodu oraz wpływać na przedwczesny poród.

 

Cynk dla mężczyzn

Cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. W wysokich ilościach znajduje się w prostacie, jądrach oraz w plemnikach. Niedobory tego składnika mogą powodować zaburzenia erekcji oraz spadek jakości nasienia. Cynk warunkuje wbudowywanie się kwasów tłuszczowych DHA w błony plemników. Niskie spożycie cynku może być przyczyną zaburzeń w produkcji testosteronu oraz negatywnie wpływać na proces spermatogenezy. W połączeniu z kwasem foliowym cynk wpływa na liczbę plemników, poprawia ich żywotność oraz wpływa na ich prawidłową morfologię (budowę).

 

Zapotrzebowanie na cynk

Zapotrzebowanie na cynk jest różne u kobiet i u mężczyzn. U kobiet wynosi 8mg na dobę, u mężczyzn 11mg. W czasie ciąży zapotrzebowanie na cynk zwiększa się u kobiet do 11mg na dobę.

 

Źródła cynku

Najlepsze źródła cynku to pestki dyni, mięso i wątroba, sery podpuszczkowe, kasza gryczana, jaja grzyby.

Aby uzyskać 11mg cynku z diety w ciągu dnia należy spożyć:

Chleb żytni razowy 3 kromki 90g 2,3mg
Pestki dyni 40g 3,1mg
Kasza gryczana 100g 3,5mg
Jaja kurze 2 sztuki 120g 2,1mg

Produkty jak wspominałam wyżej wcale nie są wyszukane, ale wystarczy, że dieta opiera się na oczyszczonych produktach zbożowych, gotowych, wysokoprzetworzonych produktach o małej gęstości odżywczej, nie uwzględnia orzechów i pestek, a niedobory cynku mogą dać o sobie znać.

Zawartość cynku w 100 g wybranych produktów spożywczych

wątroba cielęca 8,40mg
dynia, pestki 7,50mg
kakao 16%, proszek 6,56mg
wątroba wieprzowa 4,51mg
ser ementaler tłusty 4,05mg
fasola, nasiona suche 3,77mg
wołowina, pieczeń 3,76mg
kasza gryczana 3,50mg
migdały 3,19mg
płatki owsiane 3,10mg
słonecznik, nasiona 2,69mg
chleb żytni razowy 2,54mg
orzechy laskowe 2,44mg
czekolada gorzka 2,43mg
sardynki 2,40mg
ser brie 2,28mg

Źródła:

Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005

Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

Bojanowska M., Kostecka M.: Kosmos, problemy nauk biologicznych, Polskie Towarzystwo Przyrodników im. Kopernika

Udostępnij:
Tagi: