Dieta anti-age czyli dieta przeciwstarzeniowa

Dieta anti-aging – dieta długowieczności

Dieta długowieczności to koncepcja żywieniowa zakładająca, że wybór odpowiednich produktów spożywczych może wpływać korzystnie na wygląd, zdrowie oraz długość życia. Istnieje wiele różnych podejść do diety długowieczności, ale większość z nich opiera się na spożywaniu produktów o dużej gęstości odżywczej, bogatych w witaminy, minerały i przeciwutleniacze.

Jak zatem powinna wyglądać taka dieta?

Zwrot w stronę diety roślinnej!

Oparcie diety na dużej ilości warzyw, owoców, orzechów, nasion, roślin strączkowych oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych to podstawa diety przeciwstarzeniowej. Te produkty dostarczają dużych ilości błonnika, witamin i minerałów. Większość witamin i mikroelementów ma właściwości przeciwutleniające, a błonnik usprawnia pracę jelit i pomaga w ich oczyszczaniu. Dodatkowo błonnika obniża indeks glikemiczny diety, co stabilizuje glikemię i chroni przed cukrzycą.

Przeciwutleniacze górą!

Antyoksydanty pomagają zwalczać wolne rodniki, które są szkodliwymi cząstkami mogącymi przyspieszać procesy starzenia i zwiększać ryzyko chorób przewlekłych. Oto przykłady antyoksydantów, które mają wysoki potencjał przeciwzapalny:

Witamina C: Znajduje się głównie w owocach cytrusowych (pomarańcze, cytryny, grejpfruty), truskawkach, papryce czerwonej, zielonej pietruszce.

Witamina E: Występuje w olejach roślinnych (np. olej rzepakowy, olej słonecznikowy), orzechach, migdałach, nasionach słonecznika i innych pestkach.

Beta-karoten: Przemienia się w witaminę A w organizmie. Źródła to marchew, bataty, dynia, szpinak, papryka.

Likopen: Znajduje się głównie w przetworach pomidorowych, arbuzie, różowym grejpfrucie, czerwonych paprykach.

Selen: Jest minerałem i jest silnym przeciwutleniaczem. Znajduje się w kaszach, rybach, mięsie, nasionach słonecznika.

Flawonoidy: Są to związki roślinne, które mają silne właściwości antyoksydacyjne. Znajdują się w owocach jagodowych, jabłkach, herbatce zielonej, czerwonym winie.

Resweratrol: Znajduje się w czerwonym winie, czerwonych winogronach.

Ubichinol (Koenzym Q10): Występuje w orzechach, brokułach, soi, rybach.

Tylko zdrowe tłuszcze!

W diecie anti-aging konieczne jest ograniczanie spożycia nasyconych kwasów tłuszczowych ze źródeł zwierzęcych (tłuste mięsa i jego przetwory) i kwasów tłuszczowych typu trans (utwardzone tłuszcze roślinne- np. Palmowy), a jednocześnie zwiększanie spożycia zdrowych tłuszczów, takich jak kwasy omega-3, które znajdują się m.in. w rybach, orzechach włoskich i oleju lnianym. Omega-3 mają właściwości przeciwutleniające, wpływają na układ krążenia, układ nerwowy oraz na gospodarkę hormonalną.

Umiarkowane spożycie kalorii pozwoli Ci zachować formę!

Kontrola ilości spożywanych kalorii jest ważna, ponieważ nadmierne spożycie kalorii może prowadzić do nadwagi i otyłości związanych z nią konsekwencji zdrowotnych. Fun fact- dieta Okinawska, czyli jedna z najzdrowszych diet świata zakłada, że powinniśmy jeść dopóki nie jesteśmy najedzeni w 80 procentach, co oznacza, że nie powinniśmy się przejadać i kończyć posiłek zanim poczujemy pełną sytość.

Odpowiednie nawodnienie = młodszy wygląd i lepsze zdrowie!

Nawadnianie organizmu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania jędrności i elastyczności skóry. A co nawet ważniejsze, wszystkie procesy metaboliczne, które zachodzą w naszym organizmie dzieją się z udziałem wody. Zatem sprawny matabolizm i oczyszczanie organizmu warunkuje woda.

Czego unikać?

Ograniczenie cukrów prostych i żywności przetworzonej: Nadmierne spożycie prostych cukrów i żywności przetworzonej może przyczynić się do procesów zapalnych w organizmie, co może negatywnie wpływać na stan skóry. Wykluczamy zatem cukier, słodycze, słodkie napoje, pieczywo cukiernicze, produkty z białej mąki, gotowe dania, dania typu instant, fast-foody.

Koniec z używkami! Alkohol i papierosy mogą przyspieszać procesy starzenia się skóry i powodować szereg poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Słyszeliście o AGEs? To „zaawansowane produkty glikacji końcowej” 😉 Nic to nie mówi, wiem. AGEs mogą przyspieszać starzenie się organizmu i zwiększać ryzyko chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca czy choroby serca. Mają duży potencjał prozapalny. To substancje, które powstają naturalnie, jednak w przypadku kiedy spożywamy ich dużo z przetworzonej żywnością mogą być dla nas niekorzystne. Źródła AGEs to produkty poddawane wysokim temperaturom, np. Grillowane czerwone mięso, wyroby cukiernicze, frytki, chipsy. Źródłem są też słodkie napoje, słodycze, dym tytoniowy.

Co jeszcze możesz dla siebie zrobić?

Niezwykle ważna jest regularna, umiarkowana aktywność fizyczna. Wcale nie musisz wprowadzać ciężkich treningów aby zachować kondycję. Wręcz przeciwnie, jeśli Twoja praca jest siedząca to crossfit wcale nie będzie dla Ciebie najlepszym rozwiązaniem, między innymi na duże ryzyko kontuzji. Skup się na tym co sprawia Ci przyjemność, spaceruj, spędzaj aktywnie czas z rodziną i ciesz się zdrowiem!

Pamiętaj jednak, że zachowanie zdrowia i młodego wyglądu to rezultat wielu czynników, a dieta jest tylko jednym z elementów. Warto także dbać o sen, unikać stresu, stosować kremy z filtrem UV oraz przestrzegać ogólnych zasad zdrowego stylu życia.

Udostępnij:
Tagi: